Milloin junat lakkasivat viheltämästä juna-asemilla?

Kysytty

Minun nuoruudessani (ikäni 80 v.) veturi vihelsi lähtiessään (vrt "Juna vislas just poes Kouvvolasta ja se jytkyttelj Kuopijoon päin..."). Jossakin vaiheessa se lähtövihellys lopetettiin. Milloin se mahtoi VR:llä tapahtua?

Vastaus

Vastattu

Kyselin asiaa Suomen rautatiemuseosta. Heidän mukaansa lähtövihellyksen käyttäminen ei lakannut kaikkialla samaan aikaan. Junat ovat viheltäneet asemilla vielä 1990-luvulla, ja joissakin paikoin jopa 2000-luvun alussa. Vihellyksiä ei tehty huvikseen, vaan ne olivat eräänlaista merkkikieltä, jolla junat kommunikoivat asemahenkilökunnan kanssa. Vihellykset jäivät pois, koska tekniikka parantui ja  toiminnot automatisoituivat. Niitä ei enää tarvittu.