Minulta on hukassa eräs todella hyvä kirja, jonka luin aikoinaan lukiossa. Kirjan tapahtumat sijoittuvat toisen maailmansodan aikaiseen Keski-Eurooppaan ja sen…

Kysytty

Hei!
Minulta on hukassa eräs todella hyvä kirja, jonka luin aikoinaan lukiossa.
Kirjan tapahtumat sijoittuvat toisen maailmansodan aikaiseen Keski-Eurooppaan ja sen aiheena on holokausti/keskitysleirit. Kirja kertoo pienestä pojasta, jonka on muistaakseni tarkoitus lähteä äitinsä kanssa pakoon äidin poliittisista kommenteista (/kirjoituksista?) suuttuneilta miehiltä. Erilaisten sattumusten kautta poika joutuu eroon äidistään ja hän kiertää elämänsä aikana erilaisilla vanki- ja keskitysleireillä ympäri Eurooppaa, saattoi olla myös lastenkodissa... Yhdellä leirillä poika ystävystyy vanhempaan poikaan, joka toisinaan soittaa SS-miesten viihteeksi pianoa. Heistä tulee parhaita ystäviä, mutta soittaja kuolee kirjassa. Nuorena miehenä päähenkilö pääsee vapauteen ja menee isänsä luo, jota ei ole tavannut koskaan. Kirjan nimi on tyyliä "Poikani, [päähenkilön nimi]" tai jotain siihen suuntaan. Kiitos paljon avusta jo valmiiksi! Olen etsinyt kirjaa jo pitkän aikaa ja pienikin vihje helpottaisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun en tiedä, milloin kysyjän lukiovuodet ovat olleet, tämä on melkoista hakuammuntaa, mutta voisiko kyseessä olla vuonna 2010 suomennettu John Boynen kirja Poika raidallisessa pyjamassa (Bazar)? Ainakin sen tarina sisältää paljon samaa kuin kysyjän kuvaus.

Tätä paremmat arvaukset voisi lisätä tähän vastaukseni perään.

Heikki Poroila

1 ääntä

Kommentit

Miten olisi Michel del Castillo: Tanguy, aikamme lapsi?
Se teki minuun todella syvän vaikutuksen 60-luvun lopulla (ilmestyi suomeksi kai 1959).

Kysyjä kiittää. Hain juuri tuota del Castillon kirjaa, on kyllä tosi hyvä kirja. Nyt taidan metsästää tuon jostain :) Kiitos vielä paljon!

Hei.
Luin juuri Michel del Castillon kirjan: Tanguy, aikamme lapsi. Kirja on pokkari, jonka annan mielelläni nyt Sinulle, mikäli et vielä ole kirjaa itsellesi löytänyt. Mukaansa tempaavaa tekstiä, varsinkin nyt, taas, tänään, kun Euroopassa on jälleen sota.