Minulla on kirjahyllyllinen kirjoja jotka joudun jättämään. Olen kirjojen ystävä ja siksi haen suurimmalle osalle niistä nyt muuta sijoituspaikkaa kuin…

Kysytty

Hei! Minulla on kirjahyllyllinen kirjoja jotka joudun jättämään. Olen kirjojen ystävä ja siksi haen suurimmalle osalle niistä nyt muuta sijoituspaikkaa kuin kaatopaikka. Huomasin että kirjasto saattaa ottaa vastaan teoksia lahjoituksina. Voisin lähettää valokuvia katsastettavaksi, jos tietäisin kenelle ja minne. Kirjat sijaitsevat Espoossa. Lahjan vastaanottajan tulisi noutaa kirjat koska minulla ei ole hevosvoimia eikä käsivoimia käytössäni.
Voitteko informoida minua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen yleiset kirjastot ottavat vastaan lahjoituksia, mutta vain omilla ehdoillaan ja valikoiden tarpeen mukaan, ei suurina massoina. Kaikissa lahjoitustilanteissa on syytä ottaa yhteyttä suoraan sen kirjaston hankintaosaston johtajaan, jonne kirjat haluaisi lahjoittaa. Kannattaa varautua siihen, ettei kirjastolle ole tarjotuille kirjoille erityistä tarvetta sekä siihen, ettei myöskään noutopalvelu välttämättä järjesty. Kysymys ei ole kirjastojen yleisestä haluttomuudesta, vaan säilytystilan rajallisuudesta.

Espoon kaupunginkirjastoon saa yhteyden sähköpostilla sellonkirjasto​@espoo​.fi tai puhelimella 043 8273075. Helsingin kaupunginkirjastossa hankinta-asioita hoitaa Hankinta- ja luettelointiosasto, jonka johtaja on  virva.nousiainen-hiiri@hel.fi.

Monissa kirjastoissa on myös ns., vaihtokärryjä, joihin asiakkaat voivat tuoda pieniä määriä omia kirjojaan vapaasti otettavaksi ja kierrätettäväksi. Se on tietenkin paperinkeräystä parempi ratkaisu, jos itse kirjastossa ei tarvetta ole.

Heikki Poroila