Minulla oli 80-luvulla jännä nuortenkirja "Uskallatko", siinä oli piirretty kansi pojasta, ja ruskeaa väriä kannessa. Olisiko kirjailija ollut jostakin…

Kysytty

Minulla oli 80-luvulla jännä nuortenkirja "Uskallatko", siinä oli piirretty kansi pojasta, ja ruskeaa väriä kannessa. Olisiko kirjailija ollut jostakin Pohjoismaasta. Euroopasta kuitenkin mielestäni. En löydä googlettamalla kirjaa. Kuka mahtoi olla kirjailija? Julkaistu joko 70-, tai 80-luvulla. Se kertoi muistaakseni koulukiusaamisesta tms. Nyt juolahti mieleeni, että voisi olla NTK eli Nuorten toivekirjaston kirja.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä taitaa olla Robert Leesonin kirjasta Challenge in the dark tehty suomennos Uskallatko (suomentaja Merja Heikkilä, kuvitus Jim Russell). Sen julkaisi vuonna 1981 WSOY. Kirjassa on 84 numeroitua sivua.

Kirja on valitettavasti kadonnut HelMet-kirjastojen kokoelmista, mutta sen voi saada kaukolainaksi oman kirjaston kautta. Ainakin seuraavissa kirjastoissa kirja on saatavana: Joensuu, Lahti, Oulu, Rovaniemi, Tampere, Turku ja Varastokirjasto Kuopiossa.

Heikki Poroila