Otsikko
Minua kiinnosta onko sukunimi Salopuro jostain suomennettu ja mistä löytyvät alkujuuret. Onko kaikki salopurot samaa sukua? Kiitos tiedosta ja hyvää kesää.

Kysytty

Hei, minua kiinnosta onko sukunimi Salopuro jostain suomennettu ja mistä löytyvät alkujuuret. Onko kaikki salopurot samaa sukua?

Kiitos tiedosta ja hyvää kesää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti lähdeteoksemme eivät sisällä mitään Salopuro-nimestä. Salo-alkuisia yhdyssanoja on sukunimistössämme runsaasti, osa on lähtöisin paikan- tai tilannimistä, osa on suomalaistettuja nimiä monenlaisista alkuperäisnimistä, joilla usein ei ole mitään merkityksellistä tai äänteellistä yhteyttä 'saloon'. Suomalaisuuden liiton julkaiseman Sukunimioppaan mukaan (vuoden 1984 painos) Salopuro on kuulunut vuodesta 1930 lähtien suojattuihin sukunimiin. 1930-luvun puolivälissä tapahtuneen suuren nimenmuutosaallon yhteydessä Salopuro-nimeä ei ottanut kukaan (sellaisia kuin Salohonka, Salojärvi, Salokangas, Salokannas, Salokanta, Salokanto, Salokaski, Salokataja, Salokero, Salokorpi, Salokunnas, Salokylä, Salolaakso, Salolammi, Salolehto, Salomaa, Salomaja, Salomäki, Saloniittu, Saloniitty, Salopaasi, Saloperä, Salopohja, Salosade, Salotaival, Salovesi oli kyllä; Salon-alkuisia en tässä mainitse) - tietenkin senkin takia, että se ei v. 1930 hankitun suojauksen takia ollut enää vapaa. Ennen v. 1921 voimaan tullutta Sukunimilakia nimenvaihto oli melko vaivaton. Aikaisempi suuri nimenmuutos tapahtui v. 1906 Snellmanin syntymän 100-vuotispäivän yhteydessä. Silloisten muutosten luetteloa ei ulottuvillani ole. Erilaisten ammattimatrikkelien selaaminen tuotti ainakin sen tuloksen, että v. 1894 syntynyt metsänhoitaja Martti Fabian Salopuro on aikaisemmalta nimeltään ollut Sahlbom. Väestörekisterin nimipalvelun (https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1) mukaan rekisteriin sisältyviä Salopuroja on ollut 127, mikä on verraten pieni määrä. Olettaa voi, että näistä monet ovat keskenään sukulaisia.

Uusi suomalainen nimikirja. - Otava, 1988.

Suomen metsänhoitajat 1851-1931. - Suomen metsänhoitajaliitto, 1931.

7 ääntä

Kommentit

Salopuroja on kaksi sukua, toinen on alkujaan Viipurista (ns. leipurin suku olikohan alkujaan Maximoff tai jotain sinne päin.) Toinen suku, (johon myös itse kuulun) on tämä jota Martti Fabiankin edustaa oli aiemmin Sahlbom, joiden juuret kulkevat silloisen Messukylän Salhojan sotilastorpan kautta Kangasalan Ylisen taloon. Tämä Salhojan torppa sijaitsi nykyisen Tampereen Yliopiston paikkeilla. Torppa oli saatu sota-ansioista Ruotsin kruunulta 1700-luvulla. Myöhemmin Martin isä omisti kaksi taloa Tampereen Kyttälässä, joista toinen oli Rongonkadulla. 1918 sodassa veljeksiä oli valtaamassa tuttua Tamperetta valkoisten riveissä. Martti oli isoisäni setä.