Minua häiritsee, kun en muista lapsuudessani lukemaani kirjaa. Muistan kirjan juonesta hiukan, mutta sen nimeä en saa päähäni. Kirja kertoo muistaakseni…

Kysytty

Hei. Minua häiritsee, kun en muista lapsuudessani lukemaani kirjaa. Muistan kirjan juonesta hiukan, mutta sen nimeä en saa päähäni.

Kirja kertoo muistaakseni lapsista, jotka jäävät maan päälle elämään keskenään ilman vanhempia. Lasten luo ilmestyy välillä jonkinlainen velho/haltija tai vastaava, joka toteuttaa heidän toivomuksiaan. Haltija muun muassa antaa lapsille kyvyn lentää. Haltija toteuttaa toiveita, mutta pyytää aina lapsilta vastineeksi ”nuoruutta”. Aluksi lapset suhtautuvat tähän välinpitämättömästi. Pian he kuitenkin huomaavat vanhentuvansa ja esimerkiksi hiustensa muuttuvan harmaiksi. Kaikki tämä siksi, että aina toiveita anoessaan, he ovat joutuneet luovuttamaan haltijalle ripauksen nuoruutta.

Jotkut yksityiskohdat saattavat olla juonessa väärin, koska kaikki on täysin muistojeni varassa. Olen lukenut kirjan noin 10 vuotta sitten. Herättääkö tämä teissä mitään aavistuksia, mikä kirja voisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Voisikohan kyseessä olla tämä kirja?

Islantilaisen kirjailijan Andri Snaer Magnasonin kirja Tarina sinisestä planeetasta. Pieni Karhu, 2006.

Kirjassa lapset asuvat keskenään ilman vanhempia avaruuden kaukaisella planeetalla ja viettävät onnellista ja huoletonta elämää. Eräänä päivänä taivaalta laskeutuu katala pölynimurikauppias, joka tarjoaa lapsille kaikenlaista viihdykettä ja myös esimerkiksi kyvyn lentää. Vastineeksi hän vaatii lapsilta jokaisesta teostaan pienen palan nuoruutta ja lapset alkoivat vanheta ja heidän elämänsä muuttuu kurjaksi.