Otsikko
Minkä arvoinen on 2:n kopeekan kolikko vuodelta 1800? Päällä on tunnus A I, mikä tarkoittanee tsaari Aleksanteri I:stä.

Kysytty

Minkä arvoinen on 2:n kopeekan kolikko vuodelta 1800?
Päällä on tunnus A I, mikä tarkoittanee tsaari Aleksanteri I:stä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisia rahoja ja niiden arvoja voi kartoittaa ”Suomen rahat arviohintoineen” -teoksista. Kysymyksessä oleva kahden kopeekan kolikko vuodelta 1800 on kuitenkin painettu ennen kuin Suomi liitettiin osaksi Venäjän keisarikuntaa. Tästä syystä kyseinen raha luokitellaan ulkomaiseksi valuutaksi, eikä sen arvoa määritellä yleisimmissä suomalaisissa numismaattisissa teoksissa. Sen sijaan joudutaan turvautu-maan kansainvälisiin hakuteoksiin. Yksi näistä on Standard Catalog of World Coins. 18th Century Edition 1701-1800. (1997) Teos määrittelee kolikon summaksi 7.50-60 Yhdysvaltain dollaria, mikä on noin 6-47 euroa (3.7.2006).

Rahan arvoa määriteltäessä on syytä huomauttaa kolmesta asiasta.

Ensinnäkin vanhojen kolikoiden arvo riippuu monesta tekijästä. Kolikon kunto ja esimerkiksi mahdolliset lyöntivirheet vaikuttavat arvoon suuresti. Hintahaitari voi olla muutamasta sentistä tai eurosta kymmeniin ja aina satoihin euroihin asti.

Toiseksi ”Standard Catalog of World Coins” teos on tehty nimenomaan yhdysvaltalaisten asiantuntijoiden näkökulmasta. Kysytyn kolikon hinta perustuu luultavasti täällä Suomessa eri tekijöihin kuin uudella mantereella, minkä vuoksi heilahdukset kolikon hinnassa saattavat olla suuriakin.

Kolmanneksi, teos on painettu lähes kymmenen vuotta sitten (1997), joten rahan arvossa on voinut tapahtua muutoksia.

Näiden tekijöiden vuoksi kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä alan asiantuntijaan, ja tarkistuttaa kolikon todellinen arvo hänellä. Teitä lähimpänä olevan numismaattisen seuran yhteystiedot ovat seuraavat:

Turun Numismaattinen seura:
pj. 040-5033 381
siht. 040 5012 860

Myös antiikki- ym. keräilymessuilla on usein tapana olla paikalla numismaatikkoja, jotka arvioivat asiakkaiden heille tuomia kolikoita ja seteleitä.

Lisätietoa numismaatikoista löytyy muun muassa seuraavista Internet-osoitteista:

http://www.snynumis.fi/ (Suomen Numismaattinen Yhdistys ry.); http://www.numismaatikko.fi/ (Suomen Numismaatikkoliitto ry.)

Ks. myös, mitä ”Kysy kirjastonhoitajalta” -palstalla on kysytty ja vastattu vastaavanlaisiin tiedusteluihin http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx Kirjoita ”Etsi arkistosta” -hakukenttään sana numismatiikka

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minkä arvoinen mahtaa olla kahden kopeekan kolikko vuodelta 1798. Etupuolella myös kirjaimet K M. Kolikon takana N 1.