"Minä menen Kämppiin takaisin."

Kysytty

"Minä menen Kämppiin takaisin." Sibeliuksen lausahdus liitetään moniin asioihin, mutta muistan soitto-opettajani sanoneen sen liittyvän erääseen teokseen, koska sen muistuttaa rytmijaotukseltaan sitä. Muistelisin sen olleen Karelia-sarja, mutta aika hämärtää muistot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen Jean Sibeliuksen sävellys on Kung Kristian II (op. 27, Kuningas Kristian II) Adolf Paulin samannimiseen näytelmään. Sarjan kolmannen osan , Musette, rytmiin kaupunkilaiset sommittelivat sanat "minä menen Kämppiin takaisin".

http://www.sibelius.fi/suomi/musiikki/nayttamo_kungkristian.htm