Otsikko
Milloin tulivat sarjakuvat kirjastoon?

Kysytty

Milloin tulivat sarjakuvat kirjastoon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämän kysymyksen tiimoilta olen yrittänyt virkistää omaa muistiani, kysellä työtovereilta ja selaillut vanhoja Kirjastolehden numeroita. En onnistunut löytämään suoraan mitään valmista artikkelia tai tutkimusta, jossa olisi luotu tarkka katsaus sarjakuvien tulosta kirjastoihin. Kirjastolehden artikkelien perusteella sain kuitenkin seuraavanlaisen käsityksen.

Ainakin sarjakuvalehtiä on tullut kirjastoihin vaihtelevasti jo 1960-luvulla (ainakin Aku Ankka ja Nakke). Löysin Kirjastolehden numeron 10 vuodelta 1968, jossa esitellään sarjakuvalehtiä ja kerrotaan muutaman kirjaston kanta sarjakuviin.

Uskoisin, että sarjakuvia on noista ajoista lähtien hankittu kirjastoihin. Hankinta on varmaankin vaihdellut suuresti kirjastoittain riippuen, miten sarjakuviin on suhtauduttu. Jossakin vaiheessa, ainakin 1970-luvun alkupuolella, on katsottu, että sarjakuvat vioittavat nuoren lukijan henkistä kehitystä, latistavat ja yksipuolistavat maailmankuvaa, aihettavat uuslukutaidottomuutta, köyhdyttävät kieltä......

Negatiivinen suhtautuminen näyttää kestäneen peräti 1980-luvun puolelle. Heikki Jokinen kirjoittaa (Kirjastolehti 4/97), että sarjakuva oli tuntematonta ja että sitä arvioitiin lähinnä perinteisen kaunokirjallisuuden tai lastenkirjallisuuden kautta.

Asennoitumisen lisäksi sarjakuvien hankintaan on aikoinaan varmaan vaikuttanut myös sarjakuvien tarjonta. 1960-luvulla tarjonta on ollut vähäistä verrattuna vaikkapa 1990-lukuun, puhumattakaan kotimaisista sarjakuvien tekijöistä. Kalervo Pulkkisen (Sarjainfo 1990:1) mukaan sarjakuvakulttuurin perusta luotiin 1970-luvulla.

Tänä päivänä sarjakuvat ovat kirjastojen luonnollista aineistoa, ja niitä hankitaan sekä aikuisille että lapsille.

Seuraavassa muutama lehtiartikkeli, jos haluat tutustua sarjakuvista käytyyn keskusteluun:

- Sarjakuvalehdet ja kirjastot. Kirjastolehti 1968:10, s. 375-378

- Jukka Rislakki: Sarjikset. Kirjastolehti 1976:7-8, s. 284-286

- Pauli Heikkilä: Sarjakuvat - syntipukki. Kirjastolehti 1978:5,
s. 174-176

- Sarjakuvat - kuusi näkökulmaa. Kirjastolehti 1978:5, s. 177-184

- Ilpo Lagerstedt: Sarjakuvien ja kirjastojen puolelsta. Kirjastolehti 1986:11, s. 506-507 (numero teemanumero, muitakin sarjakuviin liittyviä artikkeleita)

- Ellen Kotanen: Sarjakuvakirjastonhoitajan tunnustuksia. Kirjastolehti 1993:11. s. 288-289

- Ellen Kotanen: Väkivaltaa ja pornoa! Kirjastot ihmeissään sarjakuvan satumaassa? Kirjastolehti 1993:11, s. 289-291.

- Heikki Jokinen: Sarjakuva kirjastossa: lehtolapsesta perheenjäseneksi. Kirjastolehti 1997:4, s. 128-129

- Kalervo Pulkkinen: Sarjakuvien julkaisukehitys 1980-luvulla. Sarjainfo 1990:1, s. 3-5.