Milloin Suomessa siirryttiin 5-päiväiseen työviikkoon? Millaisia eroja oli eri aloilla (valtio/kunta/pankit/vak.yhtiöt/liike-elämä jne.) tai eri alueilla (eri…

Kysytty

Milloin Suomessa siirryttiin 5-päiväiseen työviikkoon? Millaisia eroja oli eri aloilla (valtio/kunta/pankit/vak.yhtiöt/liike-elämä jne.) tai eri alueilla (eri lääneissä ehkä eri tahtiin)? Vuoden, ei vuosikymmenen tarkkuus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laki 713/1965, annettu 30.12.1965, voimaan 1.1.1966. Työmarkkinoiden keskusjärjestöt sopivat asiasta vuonna 1965. Työaikalain 5,1 §:n (1965) nojautuen säännölliseksi työajaksi määrättiin 8 tuntia vrk, 40 tuntia viikossa. Tällä työaikalailla pyrittiin käytännössä toteuttamaan viisipäiväinen työviikko. Lain voimaantultua alkoi siirtyminen viisipäiväiseen työviikkoon.

133 ääntä

Kommentit

Pankeissa tuli ensimmäisenä vapaat lauantait, siten muutama nelipäiväinen työviikko vuoden mittaan. Muilla aloilla tuli "viisipäiväinen työviikko" joten keskelle viikkoa sattuvat pyhäpäivät ja vastaavat korvattiin työskentelemällä sen viikon lauantaina täysi päivä. Vasta vuosia myöhemmin lisättiin vuotuisia vapaapäiviä vähitellen niin että lauantait tulivat vapaiksi.
Liike-elämässä alasta riippuen: kaupat olivat auki lauantaisinkin myös 70-luvulla, tosin kuin pankit ja useimmat postitoimipaikat. Kauppaliikkeiden konttorissa viisipäiväinen työviikko. Opettajat ja muu kouluhenkilökunta: sen mukaan kuin kouluviikkoja lyhennettiin. Valtion virastotyöajassa oli ensin muutamana kesänä viisipäiväinen työviikko, kunnes syksystä 1969 alkaen ympäri vuoden.
Eri aloilla oli eroja, kuten kysyjä olettaakin, mutta ei eri alueilla, toisin kuin peruskoulun toteutus joka eteni suunnilleen lääneittäin pohjoisesta etelään.