Otsikko
Milloin loppuu tekijänoikeus a) vanhoissa aikakausilehdissä ja b) teoksissa, joissa on vain päätoimittajan/toimittajien nimet, eikä tietoa itse kirjoittajista?…

Kysytty

Milloin loppuu tekijänoikeus a) vanhoissa aikakausilehdissä ja b) teoksissa, joissa on vain päätoimittajan/toimittajien nimet, eikä tietoa itse kirjoittajista? Haluaisin digitoida vanhoja ompelulehtiä ja -kirjoja 1800-1900-luvun vaihteesta ja haluan varmistua, että tekijänoikeudet ovat varmasti vanhentuneet. Ainakin Kansalliskirjastosta löytyy vuoden 1904 lehtiä digitoituina...

Vastaus

Vastattu

Jos teos on peräisin EU:n tai ETA:n alueelta on tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta. Muualta peräisin olevien teosten tekijänoikeudet ovat yleensä voimassa 50 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä. Jos tekijöitä on useita (esim. useampi artikkelin kirjoittaja) lasketaan suoja-aika viimeisenä kuolleen tekijän kuolemasta. Jos teoksen tekijä on tuntematon, on tekijänoikeus voimassa  kunnes 70 vuotta on kulunut siitä vuodesta, jona teos julkistettiin.

Lisätietoa tekijänoikeuden suoja-ajoista:

Tekijänoikeuslaki 404/1961
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404
- Katso 4. luku

Tekijänoikeuden syntyminen /Tekijänoikeus.fi
https://tekijanoikeus.fi/tekijanoikeus/syntyminen/

1 ääntä

Kommentit

Pienenä lisäyksenä, että "Muualta peräisin olevien teosten tekijänoikeudet ovat yleensä voimassa 50 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä" on ehkä hieman harhaanjohtava toteamus irrotettuna erilleen seuraavasta virkkeestä: "Jos teoksen alkuperämaassa taataan teoksille tätä pidempi suoja-aika, on suoja-aika sama myös Suomessa, kuitenkin korkeintaan 70 vuotta tekijän kuolemasta."

Wikipediasta löytyvän luettelon mukaan yleisin suoja-aika maailman eri maissa tosin on 50 vuotta kuolemasta, mutta se johtuu ensisijaisesti siitä, että se on tuo 50 vuotta monissa pienissä Afrikan ja Aasian maissa, saarivaltioissa yms., joiden kansalaisten teoksia ei julkaista Suomessa juuri lainkaan. Useimmissa ns. länsimaissa (tärkeimmät poikkeukset vaikuttaisivat olevan Kanada ja Uusi-Seelanti) suoja-aika sen sijaan on sama 70 vuotta tekijän kuolinvuodesta kuin Suomessakin.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries'_copyright_lengths