Otsikko
Milloin krimiturkista on alettu valmistaa jäljitelmää?

Kysytty

Milloin krimiturkista on alettu valmistaa jäljitelmää? Sain käsiini naisten talvihatun, jota luulin krimiturkikseksi, mutta kiharat ovatkin kankaalle liimattua mustaa kierteistä kuitua.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turkisten jäljittelystä löytyy mainintoja 1860-luvulta lähtien. Tekoturkisten avulla tavalliset ihmiset saattoivat jäljitellä ylempien luokkien pukeutumista. Tekstiilitehtailijoille tekoturkiskankaiden kehittäminen oli taloudellisesti kannattavaa. 1950-luvulle tultaessa tekoturkikset olivat jo erittäin suosittuja. Vähitellen niitä alettiin suosia halvan hinnan lisäksi myös eläinsuojelun näkökulmasta.

En löytänyt vastausta siihen, milloin krimiturkista on alettu valmistaa jäljitelmää. Löysin kuitenkin vuodelta 1952 Helsingin sanomista myynti-ilmoituksen, jossa myytiin krimikankaisia takkeja. Krimijäljitelmä on englanniksi broadtail cloth (määritelmä kirjassa A Dictionary of Costume and Fashion: Historic and Modern).  Koska cloth tarkoittaa kangasta, olettaisin, että krimikangas tarkoittaisi juuri tekoturkiskangasta. Broadtail cloth mainitaan myös Detroit Free Press -sanomalehden vuoden 1955 artikkelissa, jossa puhutaan tekoturkiksista. Krimijäljitelmää lienii siis valmistettu ainakin 1950-luvulta lähtien.

Lähteet:

Artikkeli tekoturkisten historiasta: https://fashionista.com/2018/01/fake-faux-fur-history

HS 01.12.1952

A Dictionary of Costume and Fashion: Historic and Modern https://books.google.fi/books?id=CbOI4TCcnbQC&pg=PA35&lpg=PA35&dq=a+dic…

Detroit Free Press https://www.newspapers.com/newspage/98319949/