Milloin grillaaminen tuli Suomeen. Osa perheestäni on etelä-pohjanmaalta ja siellä etenkin vanhempi väestö karsastaa grillaamista. Ajatus ulkona tehtävästä…

Kysytty

Milloin grillaaminen tuli Suomeen.
Osa perheestäni on etelä-pohjanmaalta ja siellä etenkin vanhempi väestö karsastaa grillaamista.
Ajatus ulkona tehtävästä ruuasta kuulostaa alkeelliselta ja hankalalta.
Myöskään perinneruuissa grillaamalla valmistetut ruuat eivät pääse esille.

Vastaus

Vastattu

Grillaaminen yleistyi Suomessa 1960- ja 1970 -lukujen vaihteessa. Tässä linkki Ylen uutiseen: https://yle.fi/uutiset/3-10836354

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ehkäpä ihmiset karsastavat ruoanlaittoa ulkona, koska se oli ennen tapana Suomessakin. ennen kuin taloihin alettiin rakentaa keittiöitä. Ts. pidetään ehkä alitajuisena merkkinä takapajuisuudesta ja vanhanaikaisuudesta - "eihän niillä ole edes keittiötäkään, tekevät ruokaa kodassa tai keittokatoksessa" .