Otsikko
Milloin aletiin kutsua viikonpäiviä onko aika ja kuka on kehittänyt nuo päivät

Kysytty

Moi milloin aletiin kutsua viikonpäiviä
onko aika ja kuka on kehittänyt nuo päivät

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julius Caesarin aikana Roomassa oli vallalla seitsenpäiväinen viikko, jonka päivät olivat saaneet nimensä seitsemän tunnetun planeetan mukaan; tuohon aikaan aurinko ja kuu laskettiin planeettojen joukkoon. Planeetat taas olivat samannimisiä kuin roomalaisten tärkeimmät jumalat. Planeetat vastasivat seuraavasti viikonpäiviä: sunnuntai - aurinko, maanantai – kuu, tiistai – Mars, keskiviikko – Merkurius, torstai – Jupiter, perjantai – Venus, lauantai – Saturnus.

Viikko ei kuitenkaan ollut roomalaisten keksintö. Jo tuhatkunta vuotta ennen ajanlaskumme alkua on babylonialaisissa teksteissä mainintoja, miten kuukauden seitsemäs, neljästoista, kahdeskymmenesensimmäinen ja kahdeskymmenekahdeksas päivä ovat lepopäiviä.

Vuoden 600 eKr paikkeilla juutalaiset omaksuivat seitsenpäiväisen viikon.

Lähteet:
Aikakirja / Heikki Oja
Ajan historia : ajankäsitykset esihistoriasta meidän päiviimme / G. J. Whitrow
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viikko
http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/omasto/rheikkin/ajan_jaljill…