Mille vuosisadalle tai vuosikymmenelle sijoittuu tapahtumat Juhani Peltosen kirjassa Elmo, ja miksi? Entä miksi se on saanut Suomessa klassikon aseman...?

Kysytty

Mille vuosisadalle tai vuosikymmenelle sijoittuu tapahtumat Juhani Peltosen kirjassa Elmo, ja miksi? Entä miksi se on saanut Suomessa klassikon aseman...?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juhani Peltosen Elmon kuunnelmaversio lähetettiin v. 1977 ja kirja ilmestyi. v. 1978. Elmohan on fantasiaa vapaasti käyttävä surrealistissävytteinen kertomus eikä tarjoa kovin paljon ajallisia kiinnekohtia, joihin tapahtumat voitaisiin sijoittaa. Yleisesti ottaen kirja kuvaa kuitenkin kirjoittamisajankohtansa todellisuutta ja aikaa vähän sen jälkeen.
Teoksen suosiota selittää varmasti yksi sen pääteema eli urheilu. Elmohan käsittelee riemastuttavasti huikean, mutta samalla lempeän parodian keinoin meille suomalaisille pyhää asiaa, huippu-urheilua. Päähenkilö on suvereeni urheilusankari, joka voittaa kaiken haluamansa sepitteellisissä Dervangan olympialaisissa ja Andien talvikisoissa. Elmo on myös ominaisuuksiltaan perinteinen suomalainen urheilusankari, vaatimaton, hiljainen ja antaa tekojen puhua puolestaan. Osansa saavat myös urheiluun liittyvä kansallinen uho ja erityisesti suomalaisia alan legendoja parodioiva urheiluselostajien absurdin virtuoosinen kielenkäyttö. Peltosen satiiri ja parodia on kuitenkin sympaattista, joten tarinasta voivat nauttia niin huippu-urheilun vastustajat kuin kannattajatkin.
Elmo on hillittömän hauska teos, jonka suosiota selittää pitkälti riemukkaasti toteutettu kuunnelmaversio. Kyseessä on kuitenkin monitasoinen romaani, jossa kuuluvat myös tummemmat alaäänet. Elmohan on myös traaginen sankari, tyypillinen itkevä klovni, joka tuottaa muille iloa ja nautintoa, mutta kärsii itse. Kirja on myös liikuttava rakkauskertomus. Kaiken kaikkiaan Elmo on samalla kertaa hauska ja surullinen tarina.
Ohessa pari asiaan liittyvää Internet-linkkiä http://www.student.oulu.fi/~paniemel/elmo.html
http://www.juhanipeltonen.net/juhanipeltonen.html