Otsikko
Miksi Suomen lyhytaikaisin ministeri Lennart Oesch oli ministerinä vain 12 päivää?

Kysytty

Miksi Suomen lyhytaikaisin ministeri Lennart Oesch oli ministerinä vain 12 päivää?

Vastaus

Vastattu

Oeschin nimitys oli alun alkaenkin tarkoitettu vain väliaikaiseksi. Syy siihen, että hänestä tuli yleisestä järjestyksestä vastaava toinen sisäministeri maaliskuussa 1932, oli Lapuan liikkeen kannattajien organisoima Mäntsälän kapina. Oeschin oli määrä hoitaa ministerin tehtäviä kapinan ajan, minkä jälkeen hän siirtyi taas yleisesikunnan päälliköksi.

"Mikäli olemme saaneet tietää, tapahtui kenraalimajuri Oeschin nimittäminen valtioneuvoston jäseneksi apulaissisäministeriksi alunperin vain kapinan ajaksi. Pitempiaikaisen nimityksen teki mahdottomaksi jo se, että kenraalimajuri Oeschilla yleisesikunnan päällikkönä on niin paljon töitä, ettei hän voinut niistä irtautua ja jättää niitä viransijaisen hoidettavaksi." (SS 11.3.1932)

Lähteet:
Helge Seppälä, Karl Lennart Oesch : Suomen pelastaja
Kenraali Oeschin ero odotettavissa. – Suomen sosialidemokraatti 11.3.1932