Miksi suomalainen rockmusiikki kuulostaa niin usein alavireiseltä?

Kysytty

Miksi suomalainen rockmusiikki kuulostaa niin usein alavireiseltä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaiseen kysymykseen ei voi vastata mielekkäällä tavalla. Ensinnäkään "suomalainen rockmusiikki" ei ole yksi asia, jonka mahdollista "alavireisyyttä" voisi arvioida, vaan se koostuu tuhansista erilaisista osista, joiden samanaikainen arviointi on mahdotonta ja epätarkoituksenmukaista. Jo sen ratkaiseminen, mikä musiikki ilmaisun piiriin kuuluu tai ei kuulu, on erittäin haastava tehtävä, jonka lopputuloksesta ei synny minkäänlaista yksimielisyyttä.

Toisekseen tuskin on yhteistä käsitystä siitä, mitä "alavireiseltä kuulostaminen" tarkoittaa. Semanttisesti sillä voidaan tarkoittaa äänenkorkeudellisesti epäpuhdasta laulua tai soittamista, mikä ei ole millään lailla tyypillistä suomalaiselle rockille, vaikka siihen voi kuka tahansa esiintyjä satunnaisesti langeta. Joku taas voi käyttää termiä "alavireinen" termin "alakuloinen" synonyyminä. Se puolestaan on musiikin subjektiivista arviointia, joka on puhtaasti makuasia.

Heikki Poroila