Otsikko
Miksi Sota-ajan lauluissa on myös lauluja, joiden sanoitukset eivät liity sotaan?

Kysytty

Miksi Sota-ajan lauluissa on myös lauluja, joiden sanoitukset eivät liity sotaan?

Vastaus

Vastattu

Arvatenkin siksi, että sodan riehuessa ihmiset haluat laulaa ihan muista asioista, sen sodan muistaa muutenkin. Kun tanssiminen oli sota-aikana kiellettyä, laulaminen sentään sallittiin. Vaikka ns. sotilaslauluissakin on ollut suursuosikkeja, kaikkialla maailmassa on sotienkin aikana laulettu mieluiten samoja lauluja, jotka rauhankin aikana ovat mieltä ilahduttaneet tai innostaneet.

Viranomaiset julkaisivat sotien aikana laulukirjoja, joissa selkeästi tasapainoteltiin propagandan ja ostajien miellyttämisen välillä. Vaikka taistelujoukoille tehtiin myös melko puhdasverisiä sota-aiheisia laulukokoelmia, useimmiten mukana olisi suosittuja kansanlauluja ja jopa iskelmiä. Kyllähän propagandajoukoissakin tiedettiin, mistä kansa pitää.

Edelliset havainnot ja päätelmät perustuvat kymmeniin sota-ajan laulukokoelmiin tutustumiseen musiikin luettelointityön yhteydessä. Mitään oikeata tutkimusta en ole tehnyt, mutta eipä sitä taida muutenkaan juuri olla.

Heikki Poroila