Miksi saman populaation yksilöt ovat keskenään erilaisia? Miksi esimerkiksi saman alueen seeproilla on erilaiset raidat?

Kysytty

Miksi saman populaation yksilöt ovat keskenään erilaisia? Miksi esimerkiksi saman alueen seeproilla on erilaiset raidat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä ei ole mahdollista paneutua asian yksityiskohtiin, mutta yksilöt voivat olla geneettisesti täysin samanlaisia vain siinä tapauksessa, että lisääntyminen tapahtuu kloonautumalla. Useimmat eliölajit lisääntyvät suvullisesti siten, että yksilön geenistö on yhdistelmä "isän" ja "äidin" geeneistä. Sukusolutkaan eivät ole identtisiä, joten myös samojen yhdistelmien jälkeläiset poikkeavat toisistaan monissa yksityiskohdissa. Geenimutaatioita tapahtuu koko ajan ja myös kloonautumalla syntyvät yksilöt ovat niiden vaikutuksen piirissä. Seepran raidasto on karkeilta piirteiltään samantyyppinen kaikilla seeproilla, mutta yksityiskohdissaan poikkeava kuten monet muutkin piirteiden yksityiskohdat. Esimerkisi ihmisen sormissa oleva kuviointi (sormenjäljet) on jokaisella erilainen, koska kuvioinnin syntyprosessi on monimutkainen ja siihen vaikuttavat monet tekijät.

Perinnöllisyyttä voi tarkastella monella eri tasolla lähtien molekyyligenetiikasta (DNA:n ja geenien taso), solun tasosta, yksilön tasosta, populaation tasosta ja lajin tasosta. Yksilöiden erilaisuus johtuu käytännössä kolmen ensimmäisen tason ilmiöistä.

Heikki Poroila