Otsikko
Miksi sähkeissä on käytetty stop-sanaa pisteen sijaan?

Kysytty

Miksi sähkeissä on käytetty stop-sanaa pisteen sijaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sähke eli sähkösanoma välitetään sähköttämällä eli morsettamalla. Isoille ja pienille kirjaimille ei ole erikseen omaa koodia. Pisteelle on oma koodinsa, mutta todennäköisesti paperille tulostettu sähke on haluttu lukijan kannalta yksiselitteiseksi STOP-sanan käyttämisellä pisteen sijasta, kun isoilla ja pienillä kirjaimilla ei lauseen alkua ole voinut ilmaista. Edellä todettu on omaa päätelmääni, en löytänyt käytännölle mistään täsmällistä selitystä.

Heikki Poroila

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Muutamassa internetlähteessä mainitaan, että STOP -sanaa alettiin käyttää Ensimmäisen maailmansodan aikana armeijan viestinnässä, jolloin viestien tarkkuus väärinymmärrysten ehkäisemiseksi oli erityisen tärkeää. Tapa olisi sittemmin levinnyt siviilikäyttöön ja jäänyt elämään.
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=20&t=648219

Toisekseen on arveltu, että maksullisten sähkeiden lähettämisessä STOP sana olisi tullut halvemmaksi käyttää, kuin period -merkki, joka vei enemmän "tilaa".
https://www.quora.com/Why-is-the-word-stop-used-in-telegram-messages-so…

Tätä kuitenkin epäillään epätodeksi toisessa lähteessä, jossa mainitaan myös, että alunperin Morsen aakkosissa ei ollut pisteelle omaa merkkiä ja siksi armeija olisi alkanut käyttää sähkeissään selvyyden vuoksi STOP -sanaa.
https://itelegram.com/telegram/Myths_About_Telegrams.asp

Riikka Junttila, Lahden kaupunginkirjasto