Miksi niin moni ennenaikaisesti kuollut muusikko on kuollut juuri 27 vuoden iässä?

Kysytty

Miksi niin moni ennenaikaisesti kuollut muusikko on kuollut juuri 27 vuoden iässä?

Vastaus

Vastattu

Puhuminen 27-vuotiaana kuolleista popartisteista on tunnettu myytti, mutta kyse on pohjimmiltaan sattumasta, joka vain näyttää meistä joltain muulta. Minkä tahansa ilmiön voidaan puhua todellisista ja sattumanvaraisista vaikuttajista. Vain edellisillä on kausaalinen yhteys. Kun ihmisen elimistön jokin keskeinen osa kuten sydän, keuhkot tai aivot lakkaavat toimimasta, seurauksena on aina ihmisen kuolema. Syntyminen jonain tiettynä vuotena ei kuitenkaan ole kausaalisesti yhteydessä siihen, että 27 vuotta tuosta vuodesta laskettuna jonkin ammattikunnan edustajia sattuu kuolemaan, kuka mistäkin syystä. Olisi helppo laatia paljon pidempi lista muusikoista, jotka eivät kuolleet 27:n vuoden iässä. Ei ole perustetta sanoa, että 27-vuotiaana kuolleiden määrä olisi tilastollisesti tai muuten epänormaalin suuri. Joskus on viitattu huumausainekuolemien yleisyyteen näiden nuorena kuolleiden yhteydessä. Sekin on paljolti näköharhaa. Wikipedian luettelemista yli kahdestakymmenestä artistista vain neljä kuoli heroiinin yliannostukseen. Itsemurhia on vain kolme.

On toki mahdollista, että joku on voinut tehdä itsemurhan tietoisena siitä, että on sen tehdessään samanikäinen kuin Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain tai Amy Winehouse. Tästä joukosta Kurt Cobain oli ainoa itsemurhaan päätynyt. Myöhempiä itsemurhia on ryhmässä vain muutamia, eli tämäkään teoria ei pitkälle vie.

Voi kuulostaa tylyltä todeta, että kyseessä on perätön myytti ja ajatteluharha. Siitä on kuitenkin tieteen näkökulmasta kysymys.

Heikki Poroila