Otsikko
Miksi merien kalat eivät maistu suolalle?

Kysytty

Miksi merien kalat eivät maistu suolalle?

Vastaus

Vastattu

Merikalojen kidukset, munuaiset ja ruoansulatuskanava poistavat niiden juoman meriveden liian suolan. Tästä syystä merikalat eivät ole suolaisia. Tällaista säätelyä kutsutaan osmoregulaatioksi.

Asiaa on avattu Helsingin Sanomien lasten tiedekysymyksissä vuonna 2021 seuraavasti:

Se, juovatko kalat vettä, riippuu elinympäristöstä. Kalat, kuten kaikki muutkin selkärankaiset eläimet, nimittäin säätelevät tarkasti elimistönsä kudosten vesi- ja suolapitoisuutta. Tuota säätelyä kutsutaan osmoregulaatioksi.

Makeassa vedessä, kuten järvissä ja joissa, elävien kalojen kudosten suolapitoisuus on ympäröivää vettä suurempi. Vettä tunkeutuu tällöin jatkuvasti kalojen sisälle, ja niiden täytyy erittää liika vesi pois munuaistensa avulla laimeana virtsana. Niiden ei tarvitse varta vasten juoda ollenkaan.

Merivedessä tilanne on päinvastainen eli kalat ovat ympäristöään laimeampia. Tällöin ne menettävät kudoksistaan vettä. Merikalojen onkin juotava jatkuvasti korvatakseen nestehukan.

Meistä ihmisistä meriveden juominen tuntuu hankalalta, koska emme itse pysty siihen. Kalojen elimistö kykenee kuitenkin poistamaan juodusta merivedestä saadun liian suolan. Se käy kidusten, munuaisten ja ruoansulatuskanavan avulla.

Hannu Huuskonen

yliopistotutkija, kalabiologian dosentti

Itä-Suomen yliopisto

Juovatko kalat vettä, ja jos juovat, niin miten ne pystyvät juomaan suolaista merivettä? - Tiede | HS.fi

Osmoregulaatio – Wikipedia