Otsikko
Miksi kutitus naurattaa, tai miksi pitää nauraa kun se myöhemmin muuttuu itkuksi? Miksi kutituksessa pitää nauraa? Miksi ei voi olla hiljaa? Miksi nauru…

Kysytty

Miksi kutitus naurattaa, tai miksi pitää nauraa kun se myöhemmin muuttuu itkuksi? Miksi kutituksessa pitää nauraa? Miksi ei voi olla hiljaa?

Miksi nauru naurattaa, tai itku itkettää?

Vastaus

Vastattu

Kutituksen ja naurun yhteydestä on kirjoittanut mm. tutkija Helena Telkänranta Helsingin Sanomien artikkelissa Itseään ei voi kutittaa (julkaistu 6.1.2004). Sen voi lukea Helsingin Sanomien Arkiston kautta. Omasta kirjastosta kannatta kysyä, onko HS Arkisto luettavissa siellä.

Telkänrannan kirjoittamassa artikkelissa tuodaan esiin teoria, että kutituksen ja naurun yhteydellä olisi evolutiivinen tausta. Nauru viestisi muille lauman jäsenille, ettei kyse on hyökkäyksestä.