Otsikko
Miksi joidenkin kirjastojen cd-levyissä on ne kaksi "metalli"juttua? Estävätkö ne esim. Levyn kopioimisen tietokoneelle?

Kysytty

Miksi joidenkin kirjastojen cd-levyissä on ne kaksi "metalli"juttua? Estävätkö ne esim. Levyn kopioimisen tietokoneelle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nuo "metallijutut" ovat varkaudenestojärjestelmää varten tarvittavat hälyttimet, jotka "vaimennetaan" lainaustilanteessa. Niillä ei ole mitään tekemistä CD:n kopioinnin tai kopioinnin estämisen kanssa. Jonkun verran on esiintynyt sellaista ilmiötä, että huonosti kiinnitetyt hälyttimet ovat häirinneet levyn pyörimistä tietokoneen CD-asemassa, joka pyörittää levyä usein nopeammin kuin varsinainen soitin.

Jos CD-levyn rippaaminen eli kopioiminen tietokoneelle ei onnistu, syytä on siis etsittävä muualta kuin noista hälytinliuskoista.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto