Otsikko
Miksi Helmetissä on varausten määrä rajattu 50:een per lainaaja? Erittäin moniin uutuuksiin on usean sadan varauksen jono, suosituimpiin jopa yli tuhat…

Kysytty

Miksi Helmetissä on varausten määrä rajattu 50:een per lainaaja? Erittäin moniin uutuuksiin on usean sadan varauksen jono, suosituimpiin jopa yli tuhat varausta. Olisi tärkeää päästä tekemään varaus mahdollisimman aikaisin. Nimim. Innokas lukija

Vastaus

Vastattu

Pitkä kokemus on osoittanut, että on järkevää asettaa varausten määrälle jokin yläraja. Varsinkin tilanteessa, jossa varaaminen on maksutonta, kirjastolla täytyy olla jokin väline, jolla varausten määrää voidaan hallita. Syynä eivät ole useimmat varaajat, vaan pienempi joukko, joka ei halua tai kykene hahmottamaan mielekkään varaamisen rajoja itse.

Varausten maksimimäärää on nostettu, vaikka tiedämme, että esimerkiksi 50 uutuuskirjaa varannut on ongelmissa, kun varauksia alkaa tulvia sattumanvaraisesti esimerkiksi 15 kirjaa kerrallaan. Järjestelmää ei voi virittää nopeimpien superlukijoidn tahtiin, vaan on pyritty löytämään raja, joka hyvin riittää useimmille ihmisille.

Rajan nostamisesta voi toki tehdä aloitteen kirjastoon, mutta toisaalta voi tietysti pohtia sellaistakin vaihtoehtoa, että pyrkii käyttämään varausten rinnalla Best Seller kokoelmia, jotka tarjoavat usein varattuja nimekkeitä saman tien. Kirjastoissa on yleensä muutenkin hyllyssä suhteellisen uusia kirjoja, joista kannattaa etsiä sellaisia, joita ei ole innokaskaan lukija ehtinyt lukea.

Nopeinkaan ihminen ei pysty lukemaan montaa kirjaa samaan aikaan. Lainaus- ja varauskatoilla pyritään myös lempeästi ohjaamaan ihmisiä välttämään isoja kirjakasoja, joita ei käytetä, jotta haluttujen kirjojen kierto ei hidastu. Asiassa on siis monta tekijää ja 50 varausta kerralla on tämänhetkinen kompromissi.

Heikki Poroila