Miksi Haluatko miljonääriksi -ohjelmassa karsintakysymyksissä sanotaan esim. että järjestä seuraavat elokuvat vanhimmasta nuorimpaan? Eikö asioista puhuttaessa…

Kysytty

Miksi Haluatko miljonääriksi -ohjelmassa karsintakysymyksissä sanotaan esim. että järjestä seuraavat elokuvat vanhimmasta nuorimpaan? Eikö asioista puhuttaessa yleensä sanota "vanhimmasta uusimpaan"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on vain suomen kielen löysästä käytöstä kaupallisessa viihdeohjelmassa. Ilmaisu "vanhimmasta nuorimpaan" viittaa ihmisiin ja ehkä erikoistapauksissa myös eläimiin. Korrekti ilmaisu elokuvista puhuttaessa olisi juuri "vanhimmasta uusimpaan". Myös ilmaisu "laita elokuvat ikäjärjestykseen" ilmaisisi saman asian.

Tietyllä abstraktiuden tasolla voidaan puhua elokuva-alan "nuoruudesta" ja "keski-iästä", mutta yksittäisen elokuvateoksen kohdalla se on huonoa suomea. Yksittäinen elokuva voi olla "uusi" tai "vanha" (tässä uuden vastakohtana), mutta ei "nuori". Arkikielessä tätä "nuoruutta" kyllä käytetään aika paljon, puhutaan esimerkiksi että "päivä on vielä nuori". Tällöinkään ei tarkoiteta ikää tai mitään muutakaan täsmällistä.

Heikki Poroila