Otsikko
Mikäköhän toukka on tämä n 30mm vihreä kuosinen jonka pää, maha ja jalat vaaleat sekä otsassa/päälaella vihreä alue. Voiko toukkaa torjua vaarantamatta…

Kysytty

Mikäköhän toukka on tämä n 30mm vihreä kuosinen jonka pää, maha ja jalat vaaleat sekä otsassa/päälaella vihreä alue. Voiko toukkaa torjua vaarantamatta mehiläisiä?

Toukat syövät pihallani maakasvit.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tein kuvallesi Googlen käännetyn kuvahaun, ja sen perusteella hakutulokset ehdottivat esim. valkovyölehtiäistä (Allantus cinctus).

Luultavasti kyseessä on joka tapauksessa jonkun sahapistiäisen toukka, valkovyölehtiäisen tai muun, joilla on tapana tehdä puutarhan kasveihin vaurioita.

Jos toukat esiintyvät nimenomaan alpeissa, voivat ne olla alpipistiäisen (Monostegia abdominalis) toukkia. Voisiko kuvan suikertava kasvi olla suikeroalpi - lehdet ovat ainakin samalla lailla vastakkaiset..?

Alpipistiäisestä sanotaan Ötökkätieto-sivulla:

"Haitallinen, voivat syödä lyhyessä ajassa alpit kokonaan. Tarha-alpi selviytyy vahvan juurakkonsa avulla, mutta suikeroalpi voi tuhoutua. Ensimmäisten toukkien ilmaantuessa ne kannattaa poimia käsin pois tai torjua hyväksytyllä torjunta-aineella."

Jos sahapistiäisten elämä kiinnostaa lähemmin, niin kirjastoista löytyy esim. Matti Viitasaaren kirjasarja sahapistiäisistä.

Löysin verkosta Mikko Vallinmäen Oulun yliopistoon tekemän Sahapistiäisten ominaisuuksien ja elintapojen evoluutio -julkaisun, jossa sanotaan näin:

"Selkärangattomista saalistajista erityisen merkittäviä ovat muurahaiset sekä typpyluteista Pentatomidae-heimon petoluteet." (s. 13)

Toisin sanoen: jos puutarhan tuholaisia haluaa torjua aiheuttamatta mehiläisille esim. myrkytysvaaraa, niin kannattaa harkita ja tutkia nk. biologisia torjuntakeinoja, kuten petohyönteisiä.

Ruokaviraston sivuilta löytyy luettelona Ruokaviraston biologiseen torjuntaan hyväksymät lajit tuotekohtaisesti: https://www.ruokavirasto.fi/kasvit/torjuntaeliot-ja-polyttajat/hyvaksytyt-lajit/biologiset-torjuntaeliot/