Mikähän mahtaa olla Petronius Arbiterin teoksen Trimalkion pidot alkuperäinen ilmestymisvuosi? Teos mainitaan kuulemma usein ensimmäiseksi romaaniksi, onkohan…

Kysytty

Mikähän mahtaa olla Petronius Arbiterin teoksen Trimalkion pidot alkuperäinen ilmestymisvuosi? Teos mainitaan kuulemma usein ensimmäiseksi romaaniksi, onkohan näin? On mielestäni merkittävä puute että tietokannoista löytyy useimmiten vain suomennosvuosi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Roomassa vaikutti Petronius Arbiter-niminen hoviherra, joka eli noin vuosina 26-66-jKr. Mikäli kirjailija Petronius on sama henkilö, on hänen romaaninsa Satyricon kirjoitettu siis joskus ennen vuotta 66 jKr. Satyricon ei ole säilynyt kokonaisena, mutta kaikki sen säilyneet osat on suomennettu vuonna 2003. Trimalkion pidot on osa tästä teoksesta. Se on sen verran itsenäinen kokonaisuus, että se on julkaistu myös erillisenä painoksena. Trimalkion pidot on suomennettu myös erillisenä vuonna 1945. Käännöksen teki Edwin Linkomies.

Satyricon mainitaan usein ensimmäisenä romaanina. Tämä on tietysti kiinni romaanin määritelmästä. Myös Cervantesin teos Don Quijote mainitaan ensimmäisenä romaanina. Katso esimerkiksi Harold Bloomin teosta Lukemisen ylistys, jossa kunnia annetaan Cervantesille.