Otsikko
Mikä teos kertoo Skotlannin historiasta ja jakobiiteista 1700-luvulla?

Kysytty

Mikä teos kertoo Skotlannin historiasta ja jakobiiteista 1700-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jakobiitit olivat Yhdistyneen kuningaskunnan historiassa vaikuttanut ryhmittymä, joka kannatti Stuart-kuningassuvun palauttamista Englannin ja Skotlannin valtaistuimille. Jakobiittien ajamaa asiaa kutsuttiin jakobitismiksi. Sana juontuu vuonna 1688 syrjäytetyn Englannin kuningas Jaakko II:n eli Skotlannin Jaakko VII:n latinankielisestä nimestä Jacobus.

Helsingin yliopiston kirjastosta löytyvät ainakin seuraavat Skotlannin historiaa ja jakobiitteja käsittelevät teokset (hakusanat "Skotlanti", "jakobiitit"):

Daniel Szechi, 1715: the great Jacobite Rebellion (Yale University Press, 2006)
Evelyn Lord, The Stuart's Secret Army: English Jacobites, 1689-1752 (Pearson Longman New York, 2004)

Kirjojen saatavuuden voit tarkistaa HELKA-tietokannasta:
http://www.helsinki.fi/helka/index.htm