Otsikko
Mikä tämä halkaisijaltaan noin kahden senttimetrin mittainen metallinen esine on? Esine löytyi viitisen vuotta sitten Helsingin Töölönlahden rantavedestä…

Kysytty

Mikä tämä halkaisijaltaan noin kahden senttimetrin mittainen metallinen esine on? Esine löytyi viitisen vuotta sitten Helsingin Töölönlahden rantavedestä suurin piirtein kuvan nuolen osoittamasta paikasta, Töölönlahden sillan länsipuolen tuntumasta. Esineen toisella puolella on merkintä 18/3 ja toisella kirjaimia, joista näyttää muodostuvan sana Tkui.

Vastaus

Vastattu

Asiassa kannattaa olla yhteydessä Museovirastoon. Myös Suomen kansallismuseossa voisi olla asiantuntemusta tunnistaa esine.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Plommi. Vaijerilenkki, joka menee kappaleen läpi pujotetaan lommiin ja puristetaan leimasinpihdeillä kiinni sinetöimään jotakin. Käytettiin myös ennen kalastusvälineiden merkitsemisessä maksetusta maksusta kalastuskunnalle. Leima voisi tarkoittaa maaliskuu 1918, Turku jotain, Töölö jotain. Viraston, laitoksen tai plommin myöntäjän kirjaimia.