Mikä on sellainen roikkuva juttu kurkusa jonka voit kai nähdä kun avaa suusi, ja mikä sen tarkoitus on?

Kysytty

Mikä on sellainen roikkuva juttu kurkusa jonka voit kai nähdä kun avaa suusi, ja mikä sen tarkoitus on?

Vastaus

Vastattu

Se on kitakieleke eli uvula, arkikielessä usein pikkukieli. Kitakielekkeen biologista merkitystä ei tunneta, mutta mahdollisesti se on osaltaan estämässä ei-haluttujen esineitten työntymistä hengityselimiin. On myös arveltu, että sillä olisi rooli puheen muodostamisessa.

Heikki Poroila

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Rooli puheen muodostamisessa? Uvulaarinen eli ns. pariisilainen ärrä!