Otsikko
Mikä on Golfvirran etymologia? Entä Benguelanvirran?

Kysytty

Mikä on Golfvirran etymologia? Entä Benguelanvirran?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Golfvirran suomenkielinen nimi on peräisin ilmeisesti saksankielisestä suurta lahtea tarkoittavasta sanasta Golf. Englanniksi golfvirta on gulf stream, joka tarkoittaa kirjaimellisesti ”lahtivirtaa”. Nimitys tulee ilmeisesti siitä, että golfvirta saa alkunsa Meksikonlahdelta. Lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/Golfvirta, Facta tietopalvelu http://www.facta.fi/ (käytössä Lahden kaupunginkirjaston työasemilla)

Golfvirrasta on olemassa melko kattava ja mielenkiintoinen teos nimeltään ”Valtameri virtaa – golf-virran tarina” (Henry Chapin, F. G. Walton Smith, suom. Maini ja Erkki Palosuo, wsoy 1955). Teoksessa kerrotaan laajasti golfvirran vaikutuksista ihmisten elämään läpi aikojen ja sen ”löytämisestä”. Melko pikaisella katsannolla en löytänyt tästäkään teoksesta golfvirta-nimitykselle tarkempaa alkuperää.

Benguelanvirta on saanut nimensä Benguelan satamakaupungin mukaan, joka sijaitsee Afrikan länsirannikolla Angolan keskiosassa. Portugalilaiset perustivat kaupungin vuonna 1617. Sen alkuperäinen nimi on São Filipe de Benguela, koska kaupunki perustettiin São Filipen linnoituksen ympärille. Benguela toimi Portugalin väylänä kohti muuta Afrikkaa ja kehittyi ajan myötä merkittäväksi kaupankäynnin ja orjakaupan keskukseksi. Lähteet: Facta tietopalvelu www.facta.fi (käyttö kirjaston työasemilla), The Cambridge history of Africa vol. 4 from 1600 to 1790 (Cambridge university press 1975), The new encyclopaedia Britannica vol 2 Ready Reference (1992). Benguela-nimen merkitystä ei valitettavasti ole löytynyt kirja- eikä internetlähteistä.