Mikä on Bubo Bubo?

Kysytty

mikä on Bubo Bubo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bubo bubo on huuhkajan latinankielinen nimi. Bubo tarkoittaa pöllöjen heimon petolintusukua, jossa on neljä kookasta lajia. Euraasian havumetsävyöhykkeellä elää Aasian autiomaita myöten huuhkaja (Bubo bubo), joka pesii myös suurimmassa osassa Suomea. Laji on rauhoitettu v. 1983. Pohjois-Amerikassa elää lähes samannäköinen amerikanhuuhkaja (Bubo virginianus). Muut kaksi huuhkajalajia elävät Afrikassa.

Lähde: Suomalainen tietosanakirja 3 : hil-kanan. Weilin+Göös, 1990.