Mikä mahtaa olla maailman kuivin eläin? Eli mikä eläin pitää sisällään vähiten vettä?

Kysytty

Mikä mahtaa olla maailman kuivin eläin? Eli mikä eläin pitää sisällään vähiten vettä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuivinta eläintä pitää etsiä pienimpien eläinten joukosta, sillä suuremmilla eläimillä on tyypillisesti vettä kehossaan 50-90 % hyönteiset mukaan lukien. Maksimissaan millin pituiset alkeelliset karhukaiset voivat epäsuotuisissa oloissa kuivata itsensä lepotilaan, jolloin niiden ruumiin vesipitoisuus on vain joitakin promilleja eli prosentin kymmenesosia. Se lienee alhaisin ruumiin vesipitoisuus eläinkunnassa.