Otsikko
Mielessäni on vanha ”iskelmä”: ”Tartu tuuli (tuli?) hiuksiin, syty liekkeihin, valita hiljaa. Saavu öihin myrskyisiin viivy hetki ja tajuat sen: en kuulu…

Kysytty

Mielessäni on vanha ”iskelmä”:

”Tartu tuuli (tuli?) hiuksiin,
syty liekkeihin, valita hiljaa.
Saavu öihin myrskyisiin
viivy hetki ja tajuat sen:
en kuulu tänne minäkään,
en syntynytkään elämään.
On alla jalkain paljas maa,
en kaipaa paikan vartijaa...

Mikä mahtaa olla kappaleen nimi ja esittäjä (naislaulaja)?
Milloin kappale on ollut ”pinnalla” tai milloin julkaistu?
Olisikohan äänite vielä saatavissa jostakin tai kappaleen täydelliset sanat?

Kiitokset jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee Cumulus-yhtyeen esittämä laulu Lämmin maa, jossa tosin ei lauleta paljaasta maasta, vaan tekstin tuo kohta kuuluu muistaakseni: "on alla jalkain lämmin maa, en kaipaa paikan vartijaa". Laulun on säveltänyt Cay Karlsson ja sanoittanut Hector. Yhtyeen naispuolinen jäsenhän oli Anki Lindqvist. Levytys näyttää olevan vuodelta 1971, ja laulu löytyy esim. seuraavilta äänitteiltä:
http://www.helmet.fi/search~S9*fin/?searchtype=X&searcharg=a%3Acumulus+…
Laulun tekstiä sisältävää nuottijulkaisua en valitettavasti onnistu löytämään kirjastojen tietokannoista.