Otsikko
Meristähän kerätään paljon suolaa elintarvikkeeksi. Onko kukaan koskaan selvittänyt milloin tullaan tilanteeseen, kun suola loppuu merestä sen keräämisen takia…

Kysytty

Meristähän kerätään paljon suolaa elintarvikkeeksi. Onko kukaan koskaan selvittänyt milloin tullaan tilanteeseen, kun suola loppuu merestä sen keräämisen takia?
Mietin vain, että ei kai meret voi olla ehtymätön suolan lähde?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Kiitos hyvästä kysymyksestäsi. Käännyimme asiassa alan tutkimuslaitoksen Åbo Akademin asiantuntijan puoleen ja kysyimme

häneltä. Hän vastasi, että suola ei tule loppumaan merestä, koska suolaa huuhtoutuu kallio- ja maaperästä mereen veden mukana,

eikä sitä poistu merestä niin paljon, että se loppuisi tai edes vähenisi.

3 ääntä

Kommentit

Moi! Internetistä löytyy merten suolan kokonaismäärästa erilaisia arviolaskelmia, jotka eroavat toisistaan jonkin verran. Niistä kuitenkin yhteenvetona laskeskelin, että jos merisuolat jaettaisiin tasan kahdeksan miljardin ihmisen kesken, tulisi siitä viitisen miljoonaa tonnia kullekin. Kahdeksankymmentä vuotta voisi siitä ikiomasta suolakasastansa ihminen ripotella pyttipannunsa päälle toistasataa kiloa suolaa joka minuutti. Yötä päivää.