Meneekö sähköä, jos esim. puhelimen laturi on pistorasiassa, mutta puhelin ei ole siinä kiinni?

Kysytty

Meneekö sähköä, jos esim. puhelimen laturi on pistorasiassa, mutta puhelin ei ole siinä kiinni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uudet, nykyaikaiset laturit eivät juurikaan kuluta sähköä. Jos laturi olisi koko vuoden seinässä, ilman että siinä on puhelin latauksessa, kuluisi sähköä noin 0,25 kWh. Joidenkin kännyköiden käyttöohjeissa kehoitetaan irrottamaan laturi seinästä latauksen loputtua; puhelimen näyttöön voi jopa tulla kehotus "Irroita laturi pistorasiasta sähkön säästämiseksi". Jos edellä mainittu kulutus 0,25kWh kerrotaan vaikka kolmella miljoonalla ( Suomessa varmaan on ainakin sen verran kännyköitä), saadaan kulumaan sähköä saman verran kuin kuluisi lähes 40:ssä sähkölämmitteisessä omakotitalossa vuoden aikana. Kaikki on siis suhteellista ja pieni vaivahan se pistopulpan irroittaminen seinästä on!

Lisää aiheesta:
http://www.vattenfall.fi/fi/kysymyksia-ja-vastauksia-energia.htm

30 ääntä

Kommentit

Mihin se sähkön kulutus tässä laturi asiassa perustuu. Jos laturissa ei ole pientä punaista valoa tai mitään, niin haihtuuko sähkö ilmaan... Samalla logiikalla kai kaikki sähkölamput ym. mitkä ei ole käytössä, pitäisi irroittaa seinästä.