Löytyykö teoriatietoa tai tutkimuksia aiheesta sosiaalinen tuki osana työterveyttä.

Kysytty

Löytyykö teoriatietoa tai tutkimuksia aiheesta sosiaalinen tuki osana työterveyttä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sosiaalisesta tuesta teollisuusyrityksen työterveyden osana ei löytynyt tutkimusta, mutta
esim. Jussi Vahteran väitöskirjassa "Työn hallinta, sosiaalinen tuki ja terveys" (1993) on tutkittu Raision kaupungin palveluksessa ollutta henkilöstöä. Tutkimus löytyi aineistorekisteristä asiasanoilla "työterveys" ja "sosiaaliset suhteet". Työterveyslaitoksen julkaisemassa teoksessa "Työpsykologia: terveys ja työelämän laatu" (1987) on artikkeli "Psykologin toiminta työterveyshuollossa". Asiasanalla "työpsykologia" löytyy yleensäkin useita viitteitä, esim. Keijo Halosen bibliografia "Työpsykologian tietolähteet" (1994).
Artikkeliviitteitä voi etsiä CD-ROM-tietokannoista Aleksi ja CD-Kati, esim. asiasanoilla "työterveys" ja "yritykset" löytyy Liisa Kokon artikkeli "Työterveyshuollon haasteet henkisellä puolella" (Yritystalous ; 2000:1, s. 7-12). Kannattaa miettiä, mitkä ovat työsi kannalta keskeisimmät hakusanat.