Löytyykö teiltä kirjallisuutta aiheesta promootio (markkinointi) ja jakelutiemarkkinointi? Jos löytyy niin mitä?

Kysytty

Löytyykö teiltä kirjallisuutta aiheesta promootio (markkinointi) ja jakelutiemarkkinointi? Jos löytyy niin mitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suuressa osassa kirjoja, jotka käsittelevät markkinointia tai myyntiä yleensä, on luku myös aiheesta myynninedistäminen, menekinedistäminen tai sales promotion. Jos teet pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen Plussa-aineistotietokantaan http://www.libplussa.fi haun asiasanalla myynninedistäminen löydät yli kuusikymmentä tällaista kirjaa.

Lehteilin kirjoja, joita oli paikalla täällä Helsingin pääkirjastosssa. Kotimaiset kirjat näyttävät omistavan aiheelle keskimäärin kymmenkunta sivua. Joitakin esimerkkejä: Rope, Nykyaikainen markkinointi; Anttila, Markkinointi; Siukosaari, Markkinointiviestinnän johtaminen; Nykyaikainen markkinointiviestintä (Idman et al); Vuokko, Markkinointiviestintä.

Ulkomaalaiset kirjat ovat usein laajempia, joten niissä tekstiä on enemmän. Paikalla oli Principles of Marketing (toim. Kotler) ja Kotler, Marketing: an Introduction. Molemmat sisälsivät n. 100 sivua aiheesta.

Kotimaisia kirjoja, jotka olisi kokonaan omistettu myynninedistämiselle ei tietokannoista löydy. Ulkomaisia kirjoja aiheesta tietysti on. Niitä on hankittu melko paljon Helsingin kauppakorkeakoulun kirjastoon, mutta se on ikävä kyllä suljettu 24.8. asti. Kaupunginkirjastolla on Shimp: Advertising, promotion and supplemental aspects of integrated communication.

Kotimaisia artikkeleita hakusanalla myynninedistäminen löytyy kymmenittäin. Saat listan lähimmästä Helsingin kaupunginkirjaston toimipaikasta.

Voisitko täsmentää jakelutiemarkkinointiin liittyvää kysymystä? En löytänyt aiheesta edes lehtiartikkeleita. Markkinoinnin jakeluteistä (distribution channels) markkinointialan kirjoissa toki puhutaan, esim. yllä mainituissa Principles of Marketing; Rope, Nykyaikainen markkinointi sekä Kotler, Marketing: an Introduction.