Otsikko
Löytyykö Suomen kirjastoista lainattavia klassisen musiikin vinyyleitä? Etsin Rameaun Gavotteja Cembalolle 50-60 -luvulta. Jos ei ole, onko tietoja laajoista…

Kysytty

Löytyykö Suomen kirjastoista lainattavia klassisen musiikin vinyyleitä? Etsin Rameaun Gavotteja Cembalolle 50-60 -luvulta. Jos ei ole, onko tietoja laajoista yksityisistä kokoelmista, josta voisi kysyä lainaksi?
Kiitän vastauksesta.
MM

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa on kirjastoissa jäljellä suurempia LP-levyjen kokoelmia lähinnä HelMet-kirjastojen musiikkivarastossa Tikkurilassa ja Kuopion varastokirjastossa. Kummassakin on tosin sama ongelma, erittäin suuri määrä muista kirjastoista aikoinaan tulleita LP-levyjä, joita ei ole ehditty viedä luetteloihin. Isoista kaupunginkirjastoista mm. Jyväskylä on myös pitänyt LP-kokoelman itsellään, mutta sekään ei pääosin ole verkossa selattavana. Yksityiskokoelmissa toki levyjä on, mutta niihin ei tätä kautta voi ketään ohjata. Yleisradiolla on myös iso LP-kokoelma, mutta sieltä ei saa lainaksi mitään.

Kysymyksen suurempi ongelma liittyy siihen, mitä teoksia kysyjä oikeastaan etsii ja onko tarpeessa olennaisinta levytysaika, esittäjä vai jokin tietty sävellys. Varastokirjastosta löytyy esimerkiksi William Christien 1983 julkaisema tupla-LP Rameaun klavesiinisarjoja, joissa yleensä on Gavotte-niminen tanssiosa mukana, kuten niin monessa muussakin barokin ajan tanssisarjassa. Mutta jos esityksen täytyy olla 1950- tai 1960-luvulta, tästäkään levystä ei ole iloa. HelMet-musiikkivarastosta löytyy Rameaun näyttämöteoksia, mutta ei cembalosarjoja.

Jos kysyjä etsii jonkin aivan tietyn Gavotin levytyksiä (suhteellisen tunnettu on esimerkiksi sarjassa Quatrième suite de de pièces de clavecin, a-molli vuodelta 1727 oleva "Gavotte et six doubles"), haku olisi ainakin täsmällisempää, vaikka löytyminen ei tietenkään varmaa.

Heikki Poroila