Otsikko
Löytyisiköhän mistään kirjallisuutta suomeksi tai englanniksi liittyen 6.6.1944 Alkaneesta Normandian maihinnoususta, sekä siinä taistelleesta Yhdysvaltain 101…

Kysytty

Löytyisiköhän mistään kirjallisuutta suomeksi tai englanniksi liittyen 6.6.1944 Alkaneesta Normandian maihinnoususta, sekä siinä taistelleesta Yhdysvaltain 101. Maihinlaskujoukosta?
Myös fiktiiviset kirjat ko. Toisesta maailmansodasta Euroopassa kiinnostaisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Normandian maihinnoususta on kirjoitettu runsaasti tietokirjallisuutta eri kielillä.

Sekä tuoreempia että vanhempia yleisesityksiä Normandian maihinnoususta esimerkiksi:

Beevor, Antony: Normandia 1944: Maihinnoususta Pariisin vapauttamiseen (WSOY, 2009)

Hall, Anthony: Normandian maihinnousu: D-day: Tärkeimmät sotatapahtumat päivä päivältä (Gummerus, 2004)

Ryan, Cornelius: Atlantin valli murtuu: maihinnousu Normandiaan 6.6.1944 (Tammi, 1960)

Carell, Paul: Ne tulevat!: kuvaus Normandian maihinnnoususta ja Ranskan taisteluista 1944 (Gummerus, 1960)

---

Myös Taistelutoverit-sarjasta tutusta Yhdysvaltain 101. Maahanlaskudivisioonasta esimerkiksi seuraavissa teoksissa:

Ambrose, Stephen E.: Band of brothers : E Company, 506th Regiment, 101st Airborne from Normandy to Hitler’s Eagle’s Nest (2001)

Winters, Richard D.: Beyond band of brothers (2006)

---

Em. teokset ovat saatavilla monista kunnan- tai kaupunginkirjastoista (viimeistään kaukopalvelun välityksellä) sekä esimerkiksi Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta (Ambrosea lukuunottamatta).

Toisesta maailmansodasta on kirjoitettu luonnollisesti myös lukuisa määrä fiktiivistä aineistoa, jota on myös saatavilla monista kunnan- tai kaupunginkirjastoista.

Amerikka-Kirjastosta (http://finland.usembassy.gov/arc.html) löytyvät seuraavat Stephen A. Ambrosen teokset:

Band of brothers : E Company, 506th Regiment, 101st Airborne from Normandy to Hitler's Eagle's Nest / Stephen Ambrose.Citizen soldiers : the U.S.

sekä

Army from the Normandy beaches to the Bulge to the surrender of Germany, June 7, 1944-May 7, 1945 / Stephen E. Ambrose.