Löytyisikö kirjaa/kirjoja, joista löytyisi tietoa Suomeen tehdyistä ristiretkistä ja mielellään Piispa Henrikin tekemästä ristiretkestä.Tarkoitus olisi tehdä…

Kysytty

Löytyisikö kirjaa/kirjoja, joista löytyisi tietoa Suomeen tehdyistä ristiretkistä ja mielellään Piispa Henrikin tekemästä ristiretkestä.Tarkoitus olisi tehdä koulua varten lyhyt tutkielma aiheesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyisen Suomen alueelle ja alueella tehtiin varhaiskeskiajalla useita ristiretkiä, joista on runsaasti tietoa Suomen historian yleisteoksissa: esimerkiksi Suomen historian käsikirjan ensimmäisessä osassa. Suosittelen erityisesti Hilda Käkikosken kirjaa Suomen historia nuorisolle II, koska siinä on hyvä kuvaus ristiretkistä. Martti Haavion kirjasta Piispa Henrik ja Lalli löytyy lisätietoa piispa Henrikin tekemästä ristiretkestä. - Pyhän Henrikin sarkofagi -niminen kirja kannattaa myös käydä läpi. Kirjojen saatavuuden näet HelMet-aineistohaustamme http://www.helmet.fi.