Otsikko
Löysin täältä tiedon, että runo, jota olen etsinyt kauan on Alpo Noposen Mahdoton ratkaista (alkaa näin: ”Se on, ystävä, ratkaista mahdoton, minä aikana…

Kysytty

Löysin täältä tiedon, että runo, jota olen etsinyt kauan on Alpo Noposen Mahdoton ratkaista (alkaa näin: ”Se on, ystävä, ratkaista mahdoton, minä aikana ihminen kaunein on…”). Runo kuulemma löytyy kokoelmista Tämän runon haluaisin kuulla ja Runo on vapaa. Haluaisin saada sanat --siis koko runon ja toivoisin saavani sen ruotsiksikin !
TACK !

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alpo Noposen Mahdoton ratkaista -niminen runo ilmestyi 1912 teoksessa Nuoruuden muistoksi. Onneksi runo löytyy myös uudemmasta Runo on vapaa -kirjasta, joka kuuluu monen kirjaston kokoelmiin. Kirjastojen keskinäisen kaukopalvelun kautta kirjan saa lainaksi.

Runo on kirjoitettu Kansallismielisen Nuorisoliiton kesäjuhlaan Ilmajoella 1912, joten siitä tuskin löytyy ruotsinnosta. Noponen on myös kirjoittanut muistelmansa, jonka nimessä toistuu runon ensimmäinen rivi "Minä aikana ihminen kaunein on?: muistoja, kuvitelmia elämän taipaleelta".

Kansalliskirjastosta löytynee Aarre M. Peltosen kirjoittama kirja "Alpo Noposen kirjallinen tuotanto sekä hänen tuotantoaan ja elämäänsä käsittelevä kirjallisuus".