Löydänkö verkosta tietoa siitä, onko jokin kustantamo kääntämässä suomeksi erästä toivomaani kirjaa?

Kysytty

Löydänkö verkosta tietoa siitä, onko jokin kustantamo kääntämässä suomeksi erästä toivomaani kirjaa?

Vastaus

Vastattu

Tällaisen tiedon voi löytää verkosta vain siinä tapauksessa, että kustantamo on ottanut kyseisen kirjan jo ennakkomainontaansa. Jos tietoa ei löydy kustantamon sivuilta, voi tietysti yrittää kysellä kustantamon tiedottajalta tarkemmin. Jos käännösoikeuksista vasta kilpaillaan, tietoa ei varmasti saa mistään ennen kuin kilpailu on ratkennut. Joskus käy niinkin, että vaikka käännösoikeudet on ostettu, oikeutta ei koskaan käytetä syystä tai toisesta. Valitettavan usein esimerkiksi kirjasarjat saattavat jäädä keskeneräisiksi.

Heikki Poroila