Otsikko
Liitekuvissa on venäläinen kuparikolikko vuodelta 1771. Näissä kolikoissa olen aina nähnyt kaksipäisen kotkan jonka keskellä on Pyhä Yrjö keihästämässä…

Kysytty

Liitekuvissa on venäläinen kuparikolikko vuodelta 1771. Näissä kolikoissa olen aina nähnyt kaksipäisen kotkan jonka keskellä on Pyhä Yrjö keihästämässä lohikäärmettä. Tässä kolikossa tuo kaksipäinen kotka puuttuu ja Pyhä Yrjö on kolikon kokoinen. Kysymys, mistä syystä tämä kolikko on erilainen?

Vastaus

Vastattu

Kolikkokirjoista Coins : an illustrated survey ja The Coin atlas löytyi tieto, että tuo malli, jossa on  kaksipäinen kotka, jonka keskellä on Pyhä Yrjö keihästämässä lohikäärmettä on ollut käytössä 1655. Kirjojen mukaan Pietari Suuri uudisti Venäjällä käytössä olevia rahoja ja uusia arvoja kolikkoihin tuli esimerkiksi 1757 (2 kopeekan kuparikolikko). Aivan tämän lähettämäsi kuvan näköistä kolikkoa en kirjoista löytänyt, mutta melko samanlainen kuparikolikko on ollut käytössä tuon uudistuksen jälkeen vuonna 1705. Siinä teksti kiertää koko kolikon ympäri.

Finna-palvelusta löytyy paljon erilaisten 1700-luvun kopeekoiden kuvia. Melko lailla tuon lähettämäsi kuvan näköinen on 2 kopeekan kolikko, jota on valmistettu 1741-1761.

Yksittäistä syytä kolikkojen näköeroihin en osaa näiden lähteiden perusteella sanoa, mutta ehkä kuva-aiheet vain ovat kehittyneet vuosien saatossa uudistusten mukana.