Liekö Sunzin / Sun Tzun kuuluisa oivallus kaaoksen ytimessä/keskellä piilevästä/asustavasta mahdollisuudesta? Kiitos etukäteen!

Kysytty

Hei,

liekö Sunzin / Sun Tzun kuuluisa oivallus kaaoksen ytimessä/keskellä piilevästä/asustavasta mahdollisuudesta?

Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetistä saa kysymyksellä "what Sun Tzu says about chaos?" vastaukseksi juurikin tuon olettamuksesi, eli:

"In the midst of chaos, there is also opportunity”

Eli aivan kuten muistelit Sun Tzu on lausunut, että "kaaoksen keskeltä löytyy myös mahdollisuus".

Suoraa suomenkielistä sitaattia en sitkeästä selailusta huolimatta löytänut Sun Tzun klassikosta "Sodankäynnin taito", mutta melko lähelle tuota ajatusta liippaa sitaatti sivulta 99 (luku Voima, nro lauselma 17): "Melskeessä ja hälinässä taistelu vaikuttaa kaoottiselta, mutta sitä ei käydä sekasortoisesti, joukot näyttävät kiertävän ympyrää, mutta niitä ei pystytä lyömään".

Tarkempaa tutkimista varten kirjan saa lainaksi Helsingin kaupungin kirjastosta.

linkit:
http://www.goodreads.com/quotes/659546-in-the-midst-of-chaos-there-is-a…

https://www.goodreads.com/work/quotes/3200649-s-nzi-b-ngf