Otsikko
Lapsi 5 vuotias pidättää kakkaa ja suostuu kakkaamaan vain vaippaan. Löytyisikö kirjaa, jossa asiaa olisi avattu, esim. vastaava tilanne lapsella. Myös WC…

Kysytty

Lapsi 5 vuotias pidättää kakkaa ja suostuu kakkaamaan vain vaippaan. Löytyisikö kirjaa, jossa asiaa olisi avattu, esim. vastaava tilanne lapsella. Myös WC-pytyn rakennekuvia jne.
Ei tiedetä mistä ko. juttu johtuu, joten monipuolista asiaan paneutumista tarvitaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siisteyskasvatuksesta löytyy runsaasti lapsille suunnattuja kirjoja. Ihan suoraan kuvaamasi kaltaisesta tilanteesta ei löytynyt kirjaa, mutta esimerkiksi lastenpsykiatri Raisa Cacciatoren Pipunan vessarauha voisi sopia aiheen käsittelyyn lapsen kanssa. Samoin Jan-Erik Grüthin teos Ei enää vaippoja! vaikuttaa sopivalta. Kuvauksen mukaan siinä lapset yhdessä keskustelevat potalla käymisestä ja vaipoista. Asiasanalla "siisteyskasvatus" näitä voi etsiä lisääkin omasta verkkokirjastosta. Lastenkirjojen kuvituksissa aihe on huomioitu eli potat, pytyt ja tuotokset ovat myös kuvituksessa läsnä.

Tietokirjallisuutta tästä osa-alueesta en oikein onnistunut löytämään, mikä voi johtua ihan siitä, että aihetta luultavasti käsitellään lapsuuden kehitystä käsittelevissä kirjoissa eikä sitä välttämättä ole asiasanoitettu erikseen. Väestöliiton verkkosivuilla sen sijaan on laajasti asiaa lapsen kehotunnekasvatuksesta, siis myös siisteyskasvatuksesta. Materiaaleista löytyy vinkkejä myös kirjallisuudesta. Verkkosivut löytyvät täältä: Materiaalit, mallit ja työkalut - Väestöliitto.fi (vaestoliitto.fi) (viitattu 2.5.2024). Netin keskustelupalstoilta löytyy myös jonkin verran keskusteluita vastaavantyyppisistä tilanteista, tässä käytin hakulausekkeena "lapsi ei halua mennä vessaan". Löysin myös Tehy:n verkkosivuilta kirjoituksen, jossa nelivuotiaalla oli sama tilanne: Pissatädin pakeilla – Näin autat lasta kasteluun ja ummetukseen liittyvissä ongelmissa | Tehy-lehti (tehylehti.fi) (viitattu 2.5.2024).