Lainaan kirjastosta kirjan ja luen sen äänitteeksi. Saanko julkaista tämän äänitteen Youtubessa?

Kysytty

Lainaan kirjastosta kirjan ja luen sen äänitteeksi. Saanko julkaista tämän äänitteen Youtubessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisen äänikirjan julkaisemisen laillisuus riippuu kokonaan siitä, onko kirjan tekijän nauttima tekijänoikeudellinen suoja edelleen voimassa. Kuka tahansa voi lukea Aleksis Kiven tai Minna Canthin tekstejä ja julkaista niitä miten ja missä haluaa. Mutta jos kirjoittaja on elossa tai jos hänen kuolemastaan ei ole kulunut 70 vuotta (tänä vuonna 2018 ovat vapautuneet vuonna 1947 kuolleitten teokset), tällaisen äänitteen julkaisemiseen tarvitaan ainakin kirjoittajan lupa. On myös mahdollista, että kirjailijan ja kustantajan välillä on tehty sopimus, jonka perusteella myös kustantajalta täytyy saada lupa.

Väärinkäsityksiä nettijulkaisemisesta aiheuttaa usein se, että siellä on paljon luvatonta aineistoa, eikä niistä tunnu seuraavan mitään hankaluuksia. Tekijänoikeusrikkomukset ovat ns. asianomistajaoikeutta eli siitä tulee poliisiasia vain siinä tapauksessa, että oikeudenhaltija nostaa kanteen. Yleensä tällaista kannetta ei nosteta tapauksissa, joissa luvaton levittäminen tapahtuu ei-kaupallisesti tai kohdistuu vanhaan ja epäajankohtaiseen aineistoon. Tästä huolimatta on tietysti tärkeä ymmärtää, että vaikka välittömiä seuraamuksia ei olisikaan, luvaton suojattujen teosten levittäminen on tekijänoikeusrikkomus.

Heikki Poroila