Lähetin teknisen vian ollessa päällä kysymyksen "epävirallista reittiä" pitkin, enkä ole nyt varma tuliko perille eli tässä kysymykseni toiveuusintana:…

Kysytty

Lähetin teknisen vian ollessa päällä kysymyksen "epävirallista reittiä" pitkin, enkä ole nyt varma tuliko perille eli tässä kysymykseni toiveuusintana:

Saksankielentaidottomana minua kiinnostaisi tietää, mitä koululaisille Saksassa opetetaan nykyään natsiajasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Opetussuunnitelmat vaihtelevat osavaltiosta toiseen, mutta sisällölliset erot ovat kuitenkin pienet.
Historianopetus alkaa yleensä 6.:lla luokalla ja etenee kronologisesti, jolloin kansallissosialismia käsitellään 9:llä luokalla (tosin se on usein aikaisemmin jo aiheena äidinkielen ja uskonnon / etiikan tunneilla). Lukiossa se on uudelleen painopisteenä luokalla 11 tai 12.

Koulukirjoissa käsitellään seuraavat aiheet:
- Weimarin tasavallan epäonnistuminen / Miksi Hitler nousi valtakunnankansleriksi 1933?
- Fasismi / kansallissosialismin ideologia
- Tie diktatuuriin: Valtaannousu ja "Gleichschaltung" 1933-34
- NS-valtio (rakenne, kansanyhteisö; terrori ja propaganda vallan välineinä) / talous, taide, naiskäsitys, koulutus ja nuoriso NS-valtiossa
- oikeuksien riisto juutalaisilta 1933-1939
- ulkopolitiikka ja tie sotaan
- toinen maailmansota / tapahtumat, arki
- juutalaisten systemaattinen deportaatio ja murhaaminen / Shoa, Holocaust
- Vastarinta