Otsikko
Kysymys on mikä on kuuro, mykkä, sokea tarinan alkulähte mistä apinat tulle mistä tarina ja mikä on oikea tarina? Olen nähnyt kuvia ja pieniä patsaita missä on…

Kysytty

Kysymys on mikä on kuuro, mykkä, sokea tarinan alkulähte mistä apinat tulle mistä tarina ja mikä on oikea tarina?
Olen nähnyt kuvia ja pieniä patsaita missä on kolme äpina 1pitelle korvian toinen suuta ja kolmas silmiän kiini. Luulen että tarinaan liity se että apinat ei halua nähdä, kuula, sanoa totutta mutta en olle warma asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Apinahahmot ilmentävät sanontaa, joka englanniksi kuuluu ”See no evil, hear no evil, speak no evil”, eli ne eivät näe, kuule, eivätkä puhu mitään pahaa. Apinoiden alkuperä on kuitenkin kaukana idässä. Tämän sanotaan viittaavan legendaan liittyvään opetukseen, että pitäisi ajatella ja puhua ja tehdä vain hyvää, sillä kaikki palaa takaisin luoksemme, jopa moninkertaisena.
Kysy kirjastonhoitajalta -arkistossa on aiheesta muitakin vastauksia, http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx hakusanaksi "kolme apinaa". Internetistä voi hakea tietoa vaikkapa sanalla Toshogu.